veterinär - zoobutik

Tufft för de lokala zoobutikerna

Tufft för de lokala zoobutikerna

Förr fanns det en liten zoobutik i var och varannan ort. Det var dit man gick när man behövde köpa specialfoder till sin hund, ett koppel till kaninen eller mat till fisken. När onlineförsäljningen slog igenom ordentligt för något decennium sedan fick de fysiska butikerna tuff konkurrens. Tyvärr tvingades många små lokala zoobutiker slå igen medan andra satsade på att öppna en onlinebutik som komplement till sin fysiska butik. Det är inte lätt att driva en zoobutik trots kompetens och erfarenhet. Det krävs både en stark drivkraft och en öppenhet för nya koncept. Vad är det då som utmärker en riktigt bra zoobutik idag?

 

 

Brett sortiment och erfarenhet

 

Ett brett sortiment är en av de viktigaste aspekterna för en zoobutik. Kunderna ska kunna köpa allt de behöver i en och samma butik. Finns en produkt inte i lager ska den gå att beställa hem. En annan viktig aspekt är att personalen är kunnig och har erfarenhet av de djurslag som kunderna har. Många gånger vill kunderna gärna rådgöra med en zoobutik först innan de går till en veterinär. Det är vanligt när det gäller exempelvis foder och foderbyten.

 

Samarbete med veterinär

 

Ett relativt nytt koncept är att en veterinär hyr in sig i en lokal i anslutning till zoobutiken. Att en veterinär samarbetar med en zoobutik har fördelar för bägge parter. De kan dela på lokalkostnader och de drar till sig kunder till varandras verksamheter. Har kunden till exempel bokat tid hos veterinären kommer den troligen strosa runt i zoobutiken i väntan på sin bokade tid. Det ökar chansen för försäljning för zoobutiken. I gengäld är det troligt att en av zoobutikens kunder vänder sig till veterinären i samma lokal när det blir dags för exempelvis vaccinering. Några som redan nyttjar detta koncept är en Zoobutik i Vällingby ­– Vinsta Zoo.